Etiketter

tisdag 15 november 2011

Överdriven lydnad?

Jag vill börja med att säga att jag gillar när mina hundar går fint vid sidan av mig när jag promenerar med dem i koppel, tycker att det är väldigt jobbigt när de drar åt olika håll! Vi stannar när de behöver kissa eller bajsa men lukta får de göra när de går lösa.

"Överdriven lydnad

Visst ligger det en hel del i att man måste kunna kontrollera en stor hund mer än en liten, men det är en sak för sig. Att hunden ska vara under kontroll hela tiden, lyda varje steg, hållas kort även när folk och hundar inte finns nära, det är överkrav.
När man går på promenad med hunden så är det meningen att den ska få nosa och kissa, dröja kvar vid speciellt intressanta dofter och se sig omkring på omgivningen. Kanske hälsa på en annan hund. Det är ju hundens stund, inte en marsch för uppvisning i lydighet och kontroll för hundägarens skull. Så är det för de flesta småhundar, de får stanna och nosa, kissa, och oftast hälsa på folk och hundar.
Viktiga promenader 
En promenad är ju så mycket mer än bara fysisk motion. Att bara röra sig tröttar inte och uppfyller inte heller viktiga sociala behov som alla hundar har. Det som gör att hunden är trött och nöjd när den kommer hem, är allt det där andra, att undersöka vilka hundar som kissat på olika ställen. Det är som att läsa dagens tidning. Att också få kissa en skvätt, "skriva en rad" är ju minst lika viktigt. Det är ett socialt spel som får hundarna att arbeta mentalt, vilket är minst lika viktigt som att röra sig. Det är av denna anledning som cykelrastning inte är så effektivt som promenader. När man cyklar får ju inte hunden stanna och nosa, så det blir bara den fysiska delen."
Ur: Olyckliga lydiga hundar

Så för att jag gillar att ha mina hundar kopplade och intill mig precis när någon råkar se mig promenera med dem är mina hundar olyckliga, eller? Men när jag går ut och promenerar med dem kan jag inte stanna vid varenda fläck de vill lukta på, hur tar sig en vargflock fram om varenda individ ska stanna och lukta på ett ställe en längre tid? Självklart får mina hundar utföra sina behov men att promenaden handlar om att de ska stanna och lukta och inte motionera kan jag lika väl stanna utanför huset och låta dem använda nosen där en stund, mina hundar skulle dock inte vara nöjda med det. Och det där med det sociala behovet, är det inte meningen att det sociala behovet främst ska handla om vår relation till varandra? Vargar är i varje fall inte sociala utanför flocken så skulle inte säga att hundarna mår bättre för att de får hälsa på andra människor och hundar. Rätta mig gärna om jag har fel!

Tanken var att det skulle bli träning på hundmöten idag men vi släppte istället ihop Gerd, Milton, Sheila och Winston så de fick leka en stund. Mötte även en klasskompis på vägen hem så hundarna fick hälsa på hennes hund. Gerd behöver verkligen träna på det där med att träffa nya hundar, hon tvekar en hel del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar