Etiketter

torsdag 28 februari 2013

På besök hos slaktkycklingar

Igår var jag, Anna och Eveliina (två från min klass) ute på en gård med slaktkycklingar för att se hur det ser ut men framför allt hur det går till vid lastning inför slakt. Jag vart verkligen positivt överraskad. Trots att det var dagen för slakt var kycklingarna rörliga och såg inte alls så stora ut som jag föreställt mig. Jag såg dessutom väldigt få som verkade ha större problem med benen, några fanns det ju men tyvärr är det ju så det ser ut i slaktkycklingbesättningarna idag. Maskinen som sopade ihop kycklingarna var riktigt fascinerande. De släckte ner i lokalen så att kycklingarna låg helt stilla och lugna, fram på maskinen fanns en liten blå lampa som gjorde att kycklingarna ställde sig upp innan de sopades in. De fördes sedan upp på ett band och sedan ner i en låda. Trots att detta borde vara en stressig situation upplevde jag att de verkade ganska lugna. Jag kan nu äta kyckling från den här gården med gott samvete. Sjukt intressant besök så om ni någon gång får möjlighet att se sådant här, ta den! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar